”Kunden i centrum”

Ofta träffar jag på organisationer som är ganska inåtvända. De fokuserar mest på det inre arbetet och de interna relationerna. ”Kunderna” glöms ofta bort – vare sig det är medlemmar, medborgare, företagskunder eller enskilda individer.

Alla verksamheter – även de som är finansierade av offentliga medel eller av medlemsavgifter – måste ha kundernas nytta och nöjdhet i centrum. Det är ju förstås självklart, men det behöver sägas i alla fall. Kunden i centrum är ju en sådan där floskel, som det faktiskt är bra att tänka på ibland.

Jag lyssnade på en ”säljguru” förra veckan. Rolf Laurelli har bland annat skrivit många böcker om försäljning. För er som arbetar i en medlemsorganisation eller i en offentlig verksamhet kanske ordet ”försäljning” känns främmande. Men det finns mycket att hämta i hans tankar, som även ni kan ha nytta av.

Några frågor kan vara bra att ställa sig. Vad har kunden för behov? Hur tänker kunden? Hur kan det som vi gör hjälpa kunden? Vilka fördelar och vilken nytta ger det som vi erbjuder?

För att kunna förstå sina kunder behöver man både egen fackkompetens och kunskap om kundernas verklighet. Det gäller att bygga upp relationer och få till ett väl fungerande samarbete. Du själv ska vara ”affärsmässig” och ha en tydlig etik och moral.

Det viktigaste är nog ändå att GÖRA saker. Du måste komma till skott, genomföra det som du föresatt dig och utnyttja din tid på bästa sätt. När ringde du en befintlig eller potentiell kund senast?

Etiketter:

Lämna en kommentar