Är en omorganisation rätt medicin?

Har du problem i din organisation? Missnöjda medarbetare, kunder som klagar och en effektivitet som inte är som den borde?

För många chefer är det lockande att omorganisera. Man ser en ny organisation som lösningen på de inre problemen. En nystart och en möjlighet att göra saker annorlunda.

En av mina förebilder inom organisationsanalys är Bengt Karlöf. Karlöf Consulting beskriver organisationer utifrån tre aspekter: anatomi (organisationsmodell), fysiologi (arbetsprocesser) samt psykologi (människor och kultur). I fysiologin finns även flödet av information och samspelet mellan ledningen och organisationen och mellan olika delar av organisationen.

Ibland är det verkligen organisationsstrukturen som inte är bra. Men ofta är det andra saker. Det är mer vanligt att arbetsprocesser, rutiner och intern kommunikation inte fungerar eller att den interna kulturen inte stödjer arbetet mot målen.

En första början kan vara att göra en verksamhetsdiagnos. Så här gör ni:

  • Vad är våra utgångspunkter? Vad har vi för affärsidé, vision och strategi? Om detta är oklart, så kanske det är där som man ska börja med förändringsarbetet.
  • Vilka symtom har vi? Vad är det som inte fungerar? Gör en bra analys av nuläget, gärna med hjälp av en oberoende person.
  • Har vi fått upp alla aspekter på bordet? Det är viktigt att få med synpunkter från kunder, samarbetspartners och medarbetare.
  • Vilka åtgärder tror vi ger bäst effekt? Är det nödvändigt att omorganisera eller är det andra åtgärder som behöver göras? Det kan till exempel vara Insatser för att utveckla processerna eller arbeta med kultur och värderingar.

Ing-Marie

Lämna en kommentar